Sukamade natuurpark

8 augustus 2015 - Pesanggaran, Indonesië

We mochten in Kalibaru heerlijk uitslapen en hoefden pas om 10 uur te vertrekken. Met een Diahatsu jeep met 3 banken achter elkaar kon je er in zitten. Hoe meer je naar voren kwam hoe luxer het werd. De naam van onze gids was Supri en de chauffeur heette Dandi. De gids kon Nederlands en had het zichzelf aangeleerd. Autodidact noemde hij het vol trots. Een rit van  zes uur werd afgewisseld met stops en wandelingen.

Tijdens die stops uitleg gekregen over cacao, suikerriet, gula jawa, koffie en rubber. De man wist het haarfijn uit te leggen en de Dandi ging nog kofiebonen zoeken van de sifetkat. Het dorp Sukemade werd uiteindelijk bereikt en we kregen nog een rondleiding door de fabriek voor de verwerking van rubber en koffie.

De lunch kregen we op een bounty locatie onder de palmen aan een zandstrand. In 1981 had een tsunami nog het hele dorp weggeveegd. Het onderkomen was een tikje luxer dan halimunpark. Tot 10 uur had het dorp stroom van 1 generator, daarna ging men over op ledverlichting die op accu's werkten.

Na het eten verzamelen met de 22 gasten om vervolgens naar het strand te gaan. rangers zocht van 8 tot 1 uur 's nachts, al die tijd moesten we op het strand in het donker wachten. Dat werd dus een afvalrace de chinezen ging eerst en een handjevol nederlanders bleef over. Resultaat: geen grote schildpad gezien en behoorlijk vermoeiend van het hangen.

Als troost de volgende dag jonge schildpadden uitzetten, met de rijtijd erbij kwam dat uit op netto 3 uurtjes slaap.